понеделник, 22 септември 2014 г.

Яйца по панагюрски



Яйцата по панагюрски са един от любимите български аламинути.
Но колкото и бързо и лесно да се приготвя, е нужно да се знаят някои тънкости за успешното ни представяне.
Спомням си как преди много години, когато се опитах да ги направя за първи път, претърпях провал. Днес вече имам много повече опит и знам как да ги приготвя така, че яйцата да останат цели и да не се разпенят белтъците 

Продукти за две порции:

1,5 л вода
1 с.л. оцет
сол
6 яйца
1 кофичка кисело мляко
200 г сирене
1-2 скилидки чесън (ако не ви харесва, може и без него)
1 с.л. краве масло +3 с.л. олио
1 ч.л. червен пипер
магданоз

Водата се слага да заври заедно със солта. През това време е хубаво да се приготви сосът. Чесънът се счуква с щипка сол и се прибавя към киселото мляко заедно с натрошеното сирене. Разбърква се добре и се разпределя в чиниите, в които ще се сервират яйцата.
Друг вариант е тук да сложите само киселото мляко, а сиренето да добавите върху яйцата. Въпрос на предпочитания, направете така, както се харесва у вас.
Когато водата заври, към нея се прибавя оцета. Яйцата се чупят едно по едно внимателно, като се слагат в черпак. Черпакът плавно се потапя във врящата вода и постепенно водата залива яйцето, след което то леко се изсипва вътре. Слага се следващото яйце. Хубаво е наведнъж в тенджерата да има не повече от три яйца. Варят се около пет минути, ако ги обичате твърди и около 3 минути, ако ги предпочитате рохки.
Изваждат се внимателно с решетъчна лъжица, изцеждат се от водата и се поставят върху млякото.
Маслото и олиото се загряват и в тях се слага червения пипер за около 30 секунди.
С тази смес се поливат готовите яйца.
По желание се поръсва със ситно нарязан пресен магданоз.

Сега... тук идва моментът да спомена за това, че хората от Панагюрище твърдят, че това не са яйца по панагюрски. Доколкото съм чувала, на тази рецепта те казват "Подлучени яйца", а яйцата по панагюрски приготвят по подобен начин, но ги сервират само върху сирене и ги заливат с масло и червен пипер. Тук е хубаво, като поставяте яйцата върху сиренето, да добавите и две-три лъжици от водата, в която са варени яйцата, за да се получи вкусно сосче.

Е, аз приготвих и този начин. (Не защото съм предвиждала този вариант, но някои хора вкъщи заявиха, че няма да ядат мляко )

Но и втория вариант се оказа много вкусен, така че, ако решите да ги приготвяте,  съвсем няма да сбъркате. Да ви е вкусно!

14 коментара:

  1. Е, тия са любими на всички пораснали у дома. Много апетитна вечеря! И хубав вторник утре!

    ОтговорИзтриване
  2. Или,как ще дочакам вечерята не знам,но ето каква ще е,много вкусно,много!

    ОтговорИзтриване
  3. Много обичам яйца по панагюрски, а отдавна не съм правила. Хубаво ме посещаш! Хубав ден!

    ОтговорИзтриване
  4. Радвам се, че ви подсещам. :)
    И аз така се сещам, благодарение на вас :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  5. Илианка, ама така апетитно изглеждат в тези глинени съдчета, че направо до довечера ще примлясквам...Аз ги правя само с мляко и чесън и пържа яйцата на очи, така по ни е вкусно.

    ОтговорИзтриване
  6. И аз ги правя като Весето,но и по твоя начин ще ми харесат.

    ОтговорИзтриване
  7. Момичета, доколкото знам, яйцата по панагюрски се приготвят по този начин. Иначе и аз много обичам пържени, даже препържени яйца с кисело мляко :), но те май не били по панагюрски.

    ОтговорИзтриване
  8. Аз задушавам ситно нарвзан лук с червен пипер и ги заливам отгоре.

    ОтговорИзтриване
  9. Моята баба наричаше това ястие чалбур,върху натрошеното сирене се сипват две лъжици от горещата вода после се поставят яйцата и накрая се заливат със сгорещено масло с червен пипер.Бързо, лесно и много вкусно

    ОтговорИзтриване
  10. Здравей Илианче!Това ми е класиката с която изненадвам приятелите си тук в Словения ;) Но за ,,Подлучените яйца'' рецептата е пържени а не варени,не зная кой панагюрец е оспорил рецептата.Аз съм я научил от мама,още като дете умирах за тези яйца,били те без мляко или със!
    Поздр. Панагюрче-кулинарче :D

    ОтговорИзтриване
  11. Ааа, знам аз, че панагюрци не ги знаят тия яйца :D
    Обаче такова име са им сложили някога някакви хорица и така са популярни.
    Нищо де, важното е да е вкусно :)

    ОтговорИзтриване
  12. Само да вметна,добре е киселото мляко да се разбие самостоятелно на гладка смес и чак след това да се добавят сиренето и чесъна.А някога майка ми приготвяше такива яйца ,но вместо кисело мляко изпържваше няколко глави червен лук,поръсваше червен пипер, слагаше в чиния сварените яйца и ги заливаше с лучената смес.Освен така приготвени с лук, може да се поднесат и с доматен сос,овкусен с няколко счукани скилидки чесън и една идея черен пипер...Но това вече не са яйца по Панагюрски,а им казвахме забулени....и пак бяха много вкусни...

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...