петък, 29 април 2016 г.

Домашната торта на баба


Тази торта е вкусен спомен от моето детство. Баба  приготвяше домашната торта за всички рождени дни или семейни празници и отгоре винаги я украсяваше с бонбонки "Детска радост". Тортата задължително беше с розово нишесте и толкова много бях свикнала с този цвят, че по-късно ми беше трудно да приема, че има и други цветове нишестета :)
Отдавна не бях опитвала вкусът на тази бабина торта и затова реших да я приготвя за повод вкъщи.

Може да е простичка на вид, но пък вкусът е много истински. И се прави сравнително бързо - от началото (разбиването на първия блат), през печенето на блатовете и до края (включително намазването и поръсването с орехи) ми отне 1 час и 50 минути.

Трябва да знаете, че тортата е доста голяма. Направо огромна. И, ако я правите за малко хора вкъщи, си помислете с кого ще я споделите :) Или пък направете два блата. Или пък можете да направите смес за два блата и да я изпечете на 3 пъти.

Може би и вашата баба ви е приготвяла такава домашна торта?


Продукти:

За 1 блат:

1 яйце
1 ч.ч. захар
1 1/2 ч.ч. брашно
1 ч.ч. кисело мляко
1/2 ч.л. сода
2 с.л. олио
1 ванилия

компот или захарен сироп за сиропиране

За крема:

2 пакетчета нишесте от 60 г
1,4 л прясно мляко
250 г захар (ако не ви е достатъчно сладко, може да добавите още захар)
2 жълтъка

около 2 ч.ч. смлени орехи
настърган шоколад


За направата на домашната торта на баба са нужни три блата. Продуктите за всеки блат се разбиват отделно и всеки блат се пече самостоятелно - в една и съща тава или в тави с съвсем еднакъв размер.

Яйцето се разбива в купа със захарта. Добавя се киселото мляко, смесено със содата и олиото. Разбива се отново и накрая се слага брашното с ванилията. Разбива се до гладка смес и се изсипва в тава, застлана с хартия за печене и намаслени стени. Пече се в загрята фурна на 180 градуса. 
Докато единия блат се пече, се разбива другия. Така се изпичат трите блата.

Междувременно в суматохата покрай печенето на блатовете, се вари и нишестето. Отделят се около 200 мл студено  мляко и в него се разбива нишестето, заедно с двата жълтъка. Останалото мляко се слага да заври със захарта. След като заври, се отмества от котлона и се изсипва нишестето. Разбърква се хубаво и се връща обратно на огъня. Оставя се да заври при непрекъснато разбъркване. Ври около 2 минути и се отмества от котлона.

Тортата се сглобява като единия блат се сиропира, намазва се с крем, поставя се втория блат, отново се сиропира, отново крем, трети блат и сироп. Тортата се измазва отвсякъде с останалия крем . Посипва се с орехи и настърган шоколад. По желание се украсява с бонбони "Детска радост".

Оставя се да престои най-добре в хладна стая около поне 12 часа.

Това е. Лесна, бърза и много вкусна торта.


20 коментара:

  1. Ели Капитанова19 юли 2016 г. в 11:59

    Бях научила и децата си за всеки празник да им правя тази торта,но сега им купувам готови,но не им харесва защото са много блажни и сметанови,затова ще започна отново да я правя,много е хубава.

    ОтговорИзтриване
  2. Наистина си заслужава. Макар и обикновена тортичка, много по-вкусна е от купените, колкото и скъпи да са.

    ОтговорИзтриване
  3. iliana ilieva98@facebook.com19 юли 2016 г. в 17:48

    Ot godini ne sam q pravila(kogato detsata mi bqha malki)...no e strahotna ideq da zapochna otnovo da q pravq,nai veche zashtoto e mnogo vkusna,i shte im napomnq za detstvoto....Blagodarq ti,Iliana !!!

    ОтговорИзтриване
  4. Дояде ми се точно такава торта, благодаря за идеята и рецептата :)

    ОтговорИзтриване
  5. И сега почвам да я правя че ми се дояде 🍰🍰🍰

    ОтговорИзтриване
  6. Илиана, благодаря ти за споделената рецепта! Това е един от най-милите ми спомени от детството! Отгледана съм в семейство на слепи родители, но тортата е толкова лесна за приготвяне, че дори и мама успяваше да ни я направи. От мама знам, че рецептата й е предадена от баба ми и те наричаха това изкушение "Ветрена баница". Естествено тортата е далеч от представите ни за баница, но аз дълги години се чудех как да открия точната рецепта. Пробвала съм доста варианти с надеждата да постигна вкуса от детските ми спомени, но едва сега съм сигурна! Благодаря ти още веднъж! Бъди здрава и много вдъхновена и вдъхновяваща! Руми

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Толкова мило ми стана, Руми!
      Благодаря за този коментар!
      Щастлива съм, че съм върнала още един човек в детството :)
      Поздрави!

      Изтриване
  7. едно време когато децата бяха малки и нямаше толкова сладки по магазините правихме си какво ли не за да има десерт за децата но сега вече по магазините има голямо разнообразие

    ОтговорИзтриване
  8. Здравейте, благодаря за идеята. И моите баби я правеха. За икономия на време може да се изпече 1 блат в двойна доза и да се разреже с конец.Аз слагам 5 яйца.

    ОтговорИзтриване
  9. Благодаря ви сърдечено за споделената рецепта и милите спомени от детство

    ОтговорИзтриване
  10. Направих я за Димитровден, защото не според Димитърчето:"Имен ден без торта не може." Стана страхотна, обаче изпекох само два блата.

    ОтговорИзтриване
  11. Толкова мило ми става, когато прочета рецепта от детството ми...неща, правени от баба и мама :) Обикновените тортички и рецепти, не само че не отстъпват на по- модерните, а дори за мен са по- вкусни ❤😍

    ОтговорИзтриване
  12. Илиана, благодаря за споделената рецепта! Отдавна търсех рецептата точно на тази торта. И при мен тя е спомен от детството. Наистина се получава много голяма и много вкусна торта. Остава сочна и хубава дори на третия ден от приготвянето. От посоченото количество продукти за крема се получава достатъчно количество, с което може обилно да се намажат блатовете и тортата отвън.
    Направих малки корекции в приготвянето на крема /може би някой ще се възползва от тях и ще му харесат/:
    1. Сложих около половината от захарта, предвидена по рецептата за крема, тъй като не обичаме много сладко.
    2. Описаният начин на приготвяне на крема е много добър. Досега винаги съм добавяла разтвореното нишесте във врящото мляко докато тенджерата е на котлона. По предложеният метод не се получават бучки и може, ако не ни харесва консистенцията на крема, която се получава когато сме добавили нишестето и разбъркали, да добавим още течност без да се притесняваме, че кремът ще загори докато се суетим в добавянето.
    Аз слагах малко по малко, при непрекъснато бъркане, допълнително около200 мл компот от малини /с такъв компот сиропирах блатовете/, тъй като ми се видя сместа гъста. Трябва де се има предвид също, че като се сложи на котлона да ври сместа се сгъстява още малко.
    3. За да се намаже тортата отстрани с крем трябва да се поизчака малко да започне да се сгъстява /през това време периодично се разбърква за да не хване кора отгоре/ иначе се свлича върху подноса.
    4. Използвах 1 пакетче бяло и 1 пакетче нишесте ягода. Така се получи много хубав розов цвят.
    5. Тортата я украсих допълнително с бели цветя и надписи от сметана. Следващия път смятам да направя крем по същата рецепта в бяло и с него да я украся.
    Кремът наистина е много сполучлив !
    6. Когато се сиропират блатовете, ако са горещи трябва да се сиропират със студен компот и обратно, ако са студени да се сиропират с горещ сироп.


    Кремена

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Креми, благодаря за страхотния коментар! Много се радвам да го прочета!
      Поздрави!

      Изтриване
  13. Защо се слага жълтък в крема?

    ОтговорИзтриване
  14. Моля да споделите за какъв диаметър тава/форма за печене е посочената доза за един блат?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тези блатове са печени в тава с диаметър 28 см.

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...