неделя, 21 март 2010 г.

Козунак



Обичам да правя козунаци и кифлички. Всяка година по Великден правя големи количества и ги подарявам на приятели и съседи. По принцип използвам рецептата на Дианка за мързеливото тесто, от което приготвям кифлички и рула, и рецептата на Наталина за Чешки козунак. Но тази година реших да разнообразя и да изпробвам нова рецепта. Една от рецептите, на които се спрях, беше тази на Танита. Е, смело мога да кажа, че се получиха перфектните козунаци. Препоръчвам я и на вас :)


Източник: Танита



Продукти:


3 яйца + 1 белтък(1 жълтък остава за намазване отгоре)
½ ч.ч прясно мляко
1 ч.ч захар
¼ чаша разтопено масло + ¼ чаша олио
1 пакетче суха мая
около 3 и 1/2 ч.ч. брашно (на мен ми отиде повече)
настъргана кора от един лимон
2 ванилии

Рецептата по принцип е пригодена за машина за хляб, но аз предпочитам да меся на ръка.

Ето как направих козунаците аз:

Маята се смесва с топлото мляко, 5 с.л. захар и 5 с.л. брашно. Оставя се да втаса. Яйцата се разбиват със захарта и ванилията. Смесват се с втасалата мая и лимоновата кора и прибавят към брашното. Меси се меко тесто. Маслото и олиото се смесват и се загряват - до разтопяване на маслото. По време на месенето се прибавя от мазнината, до изчерпването и.

Тестото се оставя да втаса в топло помещение. Като втаса веднъж, се намесва и се слага да втасва пак. След второто втасване се разделя на две. Всяка половинка се разделя на три равни части, които се правят на фитили. От тях се плете плитка. Поставя се в намаслена тава или форма и отново се оставя да втасва. Аз поставям козунаците да се пекат в студена фурна. Така втасват още малко. Като се надигнат, ги изваждам, мажа ги с разбит жълтък и ръся обилно със захар. Връщам във фурната и допичам.

Разбира се, има много варианти за правене на козунак. Може да се направят с различна плънка - шоколад, мармалад, орехи, мак, стафиди, локум... Всичко е въпрос на вкус и въображение. И време. Тези са само със стафиди и какао, защото нямах достатъчно време за по-специални приготовления. Но станаха невероятно вкусни и така. Следващия път ще са доста по-богати :)


13 коментара:

  1. Чак ми замириса на кузунаци :)

    Чудесни са, Илианка!

    Честита първа пролет и хубава седмица!
    Целувки :)

    ОтговорИзтриване
  2. Честита първа пролет Илианка!
    Козунаците са перфектни.Аз също всяка година приготвям козунаци в големи количества, тази година ще направя по твоята рецепта, защото изглеждат невероятно.

    ОтговорИзтриване
  3. Честита първа пролет!

    Благодаря ви! Наистина са страхотни козунаците.

    ОтговорИзтриване
  4. Илианка, и аз ползвам тези рецепти. Тази година обаче ще внеса някои изменения. И аз започвам с тези изкушения идната седмица :) твоите са много хубави :)

    ОтговорИзтриване
  5. Зори, ще следя за измененията :)

    ОтговорИзтриване
  6. Много хубави са станали, Илианка :)
    И аз съм в търсене на рецепта :)
    Рецептата на Танита я бях харесала, защото е за машина!
    Слънчево настроение!

    ОтговорИзтриване
  7. Страхотни са !Наистина е време за проби на такива вкусотии!
    Слънчево,пролетно настроение от мен!

    ОтговорИзтриване
  8. Благодаря ви!

    Успешна седмица!

    ОтговорИзтриване
  9. Изглеждат чудесно и лесни за правене. На колко градуса печеш?

    ОтговорИзтриване
  10. Благодаря, Нана!
    Радвам се, че си тук!

    Пека на 200 градуса.

    ОтговорИзтриване
  11. Илиана и на мен ми замириса на козунаци... :–)

    От снимката се вижда, че са мнооооого вкусни!

    Лека вечер!

    ОтговорИзтриване
  12. Благодаря, Мария!

    Хубава вечер и на теб!

    ОтговорИзтриване
  13. Страхотни са станали козунаците :)!!! Аз тази година съм решила да пробвам всичко готини рецепти, които намеря :)

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...