вторник, 11 декември 2018 г.

Зелеви сарми

Зелеви сарми с кайма и ориз
Сезонът на киселото зеле настъпва с пълна пара. И тази година, след толкова години водене на блог, най-накрая се наканих да напиша моята рецепта за вкусни зелеви сарми с кайма и ориз. Моята, моята... колко да е моята... не е моята. И нея научих от свекърва ми. Да е жива и здрава жената, научи ме да приготвям вкусно мусака, сарми и пълнени чушки.
Рецептата за зелеви сарми е традиционна за нашата кухня, но разбира се вариации си има доста. Аз най-много ги харесвам с кайма и ориз. Постните - за Бъдни вечер, вече съм споделяла рецепта за тях. Обикновено си приготвяме този вариант у дома. Макар че ги правим не много големи, аз май повече харесвам големшките. Ей тъй – сипеш си една и си се наял J Така ги правеха едно време на село. Аз лично ги харесвам с кисело мляко. 
Сега обаче ще ви кажа още нещо. :) Преди време в Хърватия опитах от тяхните сарми, които бяха малко по-различни от нашите и... за голяма моя изненада бяха сервирани с картофено пюре. Аз нали си знам как се ядат сарми (те ще ме учат мен...), погледнах доста скептично на комбинацията. Но знаете ли какво? Оказа се, че съм в грешка. И то каква... И така... знам си сега. Първо опитвам, после преценявам :) Отдавна искам и такава рецепта да ви направя, но един ден и това ще стане.
Какво да ви кажа още за сармите. С годините се научих, че най-вкусните сарми са с повечко лук, даже доста. Може и да мирише, но пък после е много вкусно. Изобилието на подправки също е много важно. Така че, не се стискайте, отпуснете му края и сложете обилно подправки. Другото нещо - може да не е здравословно, но така ни е най-вкусно - харесват ни с изпържена плънка, суровата плънка не е за мен. Това не мога да го ям и толкоз.
След като си навиете сармите, има различни начини да ги приготвите – да ги сварите в тенджера, да ги подредите в гювеч или пък в тава. Който чете моите рецепти, вероятно знае, че в последните години аз често прибягвам към готвенето в гювеч. Там си пека сармите, там си готвя яхниите, само супа още не съм варила в него. Но се е случвало и в тава да ги пека. Вижте това тенджерата и сармите - не е за моята кухня. Все нещо накриво ври, все въртиш напред-назад тенджерата на котлона... остави. Слагай ги в гювеча и ги забравяй във фурната. Те сами се пекат. Ако пък искаш да имат такъв симпатичен загар като тези на снимката долу, подреди си ги в тава и ги залей с водичка и малко зелева чорба.

Зелеви сарми в тава, в компанията на пълнени чушки

Продукти:

2-3 големи глави лук
½ ч.ч. ориз
400 г кайма
1 морков
1 с.л. червен пипер
60 мл олио
джоджен
чубрица
черен пипер
сол

листа от кисело зеле

Лукът и морковите се режат на ситно. Оризът се измива добре.
В загрятата мазнина се изсипват нарязания лук и морков, посоляват се и се готвят, докато лукът омекне. Добавя се измития ориз и се разбърква добре, докато оризът промени цвета си. Добавя се каймата. Бърка се хубаво и се готви, докато стане на трохи.  Отмества се от огъня и се добавят подправките – те са на вкус, но аз добавям повечко, както казах по-горе. По около 1 с.л. от чубрицата и джоджена, а от черния пипер както ви се харесва.
Сместа се разбърква много хубаво и се опитва.



Взима се зелев лист. Ако зелката е голяма, листото се разделя на две, като се изрязват дебелите жилки. Върху листата се слага по около 1 с.л. плънка и се завиват сармички, като двете страни се загъват към центъра, за да не излиза плънката и после се завива на рулце. Подреждат се в съда, в който ще се готвят. В моя случай в гювеча. Отгоре се завива с 2-3 зелеви листа и се поставя чиния, за да не се разместват по време на печенето. Налива се вода – колкото да покрие сармичките. Вариант е и да налеете и 2-3 пръста зелева чорба, ако харесвате да ви е по-киселко.
Така приготвения гювеч със зелеви сармички се поставя в студена фурна. Фурната се включва чак след като сте сложили гювеча вътре, за да не се спука глинения съд. Ястието се пече на 180 градуса до готовност. Зелето трябва с едно докосване на вилицата да се разкъсва. Това е сигурен знак, че сармичките са готови и отвътре, но все пак е добре да опитате и пълнежа, преди да ги извадите от фурната.
Със същия пълнеж може да напълните и някоя друга сушена чушка и да подредите сред сармите. Ммм, разкош!




4 коментара:

  1. Много обичам и с радост бих опитала от сармичките ти, Иле. Истината е, че май само на Бъдни вечер стигам до тази вкусотия... Рядко хапвам през другото време (изглежда, че чакам да ми направят :)). Та така. Хубави сармички от хубав човек, че и хубави празници предстоят. Прегръдки ти изпраща и един друг човек!

    ОтговорИзтриване
  2. Или,
    сармите са традиционни за нашия дом.И аз ги правя с повечко лук, но плънката е много различна всяка година.Правя постна капама в глинен гювеч, но подобно и на тези сарми с месо съм приготвяла.Правя ги винаги големи, така ги обичат в моето семейство - един зелев лист за една сарма.А лозовите ги правя като малки хапки.Виж с картофено пюре не съм ги поднасяла.
    Приятна предпразнична подготовка !

    ОтговорИзтриване
  3. Вкусотия - не се и съмнявам,
    а и така увлекателно ги описваш,
    беше удоволствие да чета - Благодаря,
    сърдечни поздрави и прегръдка за теб!

    ОтговорИзтриване
  4. Обожавам ги и аз! Правя по същия начин, само че ги предпочитам с праз лук, вместо кромид, и не слагам морков. Наскоро чух по телевизията, как Манчев се възмущава, че не се слага чубрица в сармите, аз обаче също слагам, и ми харесва.

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...