петък, 1 ноември 2013 г.

Сиропиран тиквеник

Обичам есента с всички нейни прекрасни цветове, мъгли, дъждове и аромати. А тиквеникът е нещо, което неизменно свързвам с есента и с със спомени от детството си. Ароматът на тиква и канела се носеше навсякъде в къщата на село и приготвянето му беше цял ритуал. Баба правеше задължтелно по две тави - с канела и без канела, за всеки според желанията. Нейният си остава най-вкусният тиквеник, който някога съм опитвала. За съжаление обаче бях малка и точенето на баница тогава не беше сред приоритетите ми. Сега правя някакви опити, но не са толкова успешни, колкото ми се иска да бъдат. Може би ще се науча да ги разточвам толкова добре, колкото ми се иска, но дотогава няма да правя тиквеник с точени кори, защото наистина трябва да са много фини и ще използвам готови кори за баница.

Продукти:

около 1 500 г тиква (при мен бяха почти 1 800г)
500 г кори за баница
около 100мл олио
около 150 мл прясно мляко
около 100 г грис
100 г захар
ванилия
канела

За сиропа:
250г захар
400 мл вода


От водата и захарта се сварява сироп и се оставя да изстине напълно.
Тиквата се настъргва и смесва със 100 г от захарта (количеството захар зависи от вкуса ви и захарността на тиквата). При мен беше малко повече, защото и тиквата ми беше повече. Олиото се загрява и тиквата се задушава в него за кратко. Важно е да си запази цвета и да остане леко хрупкава, а не да стане на каша. Тъй като аз я сложих в тигана, а той не я събра цялата,  разделих тиквата и олиото на три части и ги задуших поотделно. Накрая събрах всичката тиква и добавих ванилия и канела на вкус.
Тавата, в която ще се пече тиквеника се намазва с мазнина и се слагат 2 от корите за баница. Поливат се с две супени лъжици прясно мляко, слагат се около 3 с.л. тиква или малко повече и всичко се поръсва с 1 с.л. грис. След това отново две кори, прясно мляко, тиква и грис и така докато се изчерпят продуктите. Завършва се с две кори за баница, които добре се намазват навсякъде с прясно мляко и се поръсват с малко грис. Тиквеника се нарязва с остър нож на квадрати и се пече в загрята на 180* фурна. След като се извади от фурната се залива внимателно със студения сироп и се завива с чиста кърпа да попие добре.
Рецептата видях тук.

20 коментара:

  1. Обичам сиропиран тиквеник! Много хубав е станал :)

    ОтговорИзтриване
  2. Преди около година за първи път опитах сиропиран тиквеник и ми хареса страшно много. Още си разнасям рецептата му в портмонето и не съм стигнала до нея... Но твоят е чудесен, Иле! :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  3. Илианка, тиквеника изглежда вълшебно :)
    Видях някакво заешко с грах и картофки влизайки тук ... и сега отивам да видя и него, че яко ми грабна погледа :)

    ОтговорИзтриване
  4. Илианка,аз много харесвам сиропиран тиквеник и ще пробвам и тази рецепта.
    Приятен ден!

    ОтговорИзтриване
  5. Аз пък не съм опитвала никога сиропиран тиквеник, а и не съм голям фен на този десерт, но за мое изумление понякога адски ми се е услаждал, с много орехи и канела в него. Твоят тиквеник ме грабна още щом го зърнах, Илианка! Така изкусително изглежда, толкова сочен, че дори и да не съм го опитала, усещам колко много ще се сприятели с небцето ми. :) Ето и сега преглъщам! Записвам си го за проба, пък кой знае, може да се влюбя в него! ;)
    Прегръдки и много усмивки ти изпращам!

    ОтговорИзтриване
  6. Правила съм много и различни тиквеници, но този е най-добрият от всички. Пак ще кажа - горещо го препоръчвам. :)
    Хубава петъчна вечер на всички!

    ОтговорИзтриване
  7. Уау !
    Следва облизване :)
    Гуш и хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  8. Сиропа после се загрява ли? Нали първо изстиваше? Непременно ще го пробвам. Приятна вечер!

    ОтговорИзтриване
  9. Взела съм си повечко салфетки,Или...Колко парченца от сочното изкушения са за мен...?:)))

    ОтговорИзтриване
  10. :D
    Радвам се, че ви харесва рецептата.
    Сиропът се изсипва студен върху горещия тиквеник. Това по принцип е правилото - студен сироп върху горещ сладкиш или горещ сироп върху студен сладкиш.
    Хубава петъчна вечер на всички!

    ОтговорИзтриване
  11. Миленче, колко можеш да изядеш? :D Всички са за теб :)

    ОтговорИзтриване
  12. Толкова апетитно изглежда, че откакто го видях мира нямам! Ще опитам да го направя, Илиянка!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  13. Да, познато ми е усещането, Ивана.
    :) И аз не му устоях :)
    Ще очаквам и твоя с нетърпение.

    ОтговорИзтриване
  14. И на мен много ми харесва сиропираният тиквеник, обаче твоята рецепта е доста различна - с грис и прясно мляко досега не съм опитвала и ще го направя. Наистина изглежда много вкусно! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  15. Да, Кате. Различна е, но е фантастична :)

    ОтговорИзтриване
  16. Hvala na isprobavanju recepta, drago mi je da Vam se sviđa. :)
    Pozdrav!

    ОтговорИзтриване
  17. Може ли да сложа смлени орехи?

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...