събота, 22 юни 2013 г.

Тревненска содена питка със сирене

Тази сутрин гледах предаването на Иван Звездев. Да си призная, не съм го следила от много време. Обаче ми направи впечатление, че е в Трявна и ще представи рецепти от там и реших да гледам. Знаете за моята слабост към тестените изделия и може би няма да бъде изненада за никой, че това, което привлече вниманието ми беше една питка. Всъщност питки съм правила много. С мая, със сода, подредени, обикновени, с украси и как ли не. Обаче тази ми стана много интересна, защото досега содена питка по този начин не бях правила, нито пък опитвала. Познати ми бяха содената питка, която прави баба и с която съм отраснала като дете и постната содена питка, която аз приготвям за Бъдни вечер. Рецептата на днешната питка се отличава от тези двете и затова реших веднага да я направя.
Разрових се в нета да потърся дали няма рецепта от някой друг, но не попаднах на такава. Или поне не намерих публикувана под това име. Единствената информация, която открих беше, че се предлага в заведения. Видях и няколко снимки с препоръка да се опита в заведение.  Не знам дали в Трявна хората си правят традиционно такава питка или това е рецепта на заведенията. Това обаче едва ли има значение, защото питката е много хубава и лесна,и си заслужава да опитате.
Получи се много пухкава, въздушна, мека и вкусна питка, която горещо препоръчвам. Подходяща е и за закуска и за хапване с нещо друго.

Продукти:

300 г брашно
200 г сирене
300 г кисело мляко
1 яйце
1 ч.л. сода
1 ч.л. сол

яйце за намазване


Киселото мляко се изсипва в купа и се смесва със содата и солта. Разбърква се добре и се оставя 1-2 минути да шупне. Единственото нещо, което си позволих лекичко да променя е, че разбих едното яйце, разделих го на две части и едната изсипах в млякото, а другата оставих за намазване. Прибавя се и цялото яйце и хубаво се разбърква до хомогенна смес. Постепенно се сипва брашното. Бърка се до получаване на гъста каша. Сиренето се натрошава и се изсипва в тестото. Отново се бърка и се изсипва в намаслена тавичка с диаметър 18 - 20 см. Отгоре се намазва с разбитото яйце. Аз се постарах да я загладя добре, но от снимките в нета се вижда и "рошава". Така че, ако решите да я правите, не се старайте да я заглаждате като мен :) Пече се в загрята фурна първо на 120* около 10 минути, а после на 180 до готовност.

Питката може да се изпече и  в дълбок сач, който предварително се загрява във фурната. Слага се мазнина и отгоре в загрятия сач се изсипва тестото. Намазва се с яйцето и се пече.

Оригиналната питка беше поръсена с кашкавал върху яйцето и тогава изпечена. Аз пропуснах кашкавала,  но вие можете да добавите 150 г, ако имате желание. 

21 коментара:

  1. И сега кажи, че не си виновна :)
    Отново вкусна питка.
    И то със сода, с която аз никога не мога да направя
    хубава питка за Бъдни вечер!
    Изглежда много апетитна, а и става бързо!
    Гуш!

    ОтговорИзтриване
  2. Ми... не знам... виновна ли съм??? Може би мъъъъъъничко :D
    Наистина е много бърза. Има-няма 40 минути. :)

    ОтговорИзтриване
  3. Иле, изглежда много апетитна и изкушаваща...Така си я зачервила, че да не може да откъсне очи човек.
    Поздрави и хубав ден! :)

    ОтговорИзтриване
  4. Харесвам содените питки. Не зная защо, но винаги ми припомнят за дом,за уют, за огнище!
    Чудесно предложение и си го записвам за направа!
    Илианче, поздрави и приятна съботна вечер!

    ОтговорИзтриване
  5. Майка правеше такава - има си и друго име, но не си спомням, срещала съм я и из нета. Много е вкусна и бърза.

    ОтговорИзтриване
  6. Леле, Или, виновна си в подстрекателство и изкушаване! Такава вкусотия от дете не съм опитвала! Мама правеше нещо такова и го наричаше бърз тутманик, не знам дали е точно така рецептата, стоеше малко като кекс, но ми припомни за него. Много вкусно, и тази снимка, с този близък план... Прекрасна и вкусна нова седмица, Или!

    ОтговорИзтриване
  7. Олеле, олеле каква красота и вкусотия си сътворила Илианче!! Това още веднъж потвърждава максимата, че простичките неща са най-хубави!! Поздравления и прекрасно начало на новата седмица!! Прегръдки!!

    ОтговорИзтриване
  8. И медени пастички, и содени питки - страхотни изкушения, Илианка!
    Допадат ми двете предложения, изглеждат много ароматни, вкусни и леки.
    Благодаря за споделените рецепти, поздрави, хубаво и усмихнато лято, Диана

    ОтговорИзтриване
  9. Аз съм тревненка и искам да ви информирам, че това е питката от моето детство. Всички тревненки я правят. За нас е известна като *питаката от Хижата* по името на ресторанта,които я правеше още преди 45 - 50 години. Да ви е сладко :)

    ОтговорИзтриване
  10. Здравейте,
    благодаря за интересната информация. Питката е много вкусна и си заслужава да се опита от повече хора.
    Поздрави :)

    ОтговорИзтриване
  11. Рецептата е много хубава, знам я като "Млин". Аз добавям и 4-5 лъжици олио и слагам във форми за мъфини, пека в предварително загрята фурна на 180 градуса до готовност. Стават страхотни. :)

    ОтговорИзтриване
  12. Аз прибавям олио и я знам като мързелива баница.

    ОтговорИзтриване
  13. Или много благодаря за тази невероятна рецепта. Много, много вкусна и лесна питка. Правя я за втори път. Първия път бяхме на преход в планината и всички си облизаха пръстите и питаха за още .... Бъди жива и здрава да ни радваш с такива вълшебни рецепти!

    ОтговорИзтриване
  14. Благодаря, Катина :)
    Щастлива съм, че ви е било вкусно :) и че се доверявате на моите рецепти :)

    ОтговорИзтриване
  15. аз сим на 12 и готвя питка заштото не купих ляб :D и ся се пече малко прилича на палачинка амъ май аз сум направила нешто неточно е щъ видим како шъ стане :D
    #грамотност

    ОтговорИзтриване
  16. Преди много години ядох тутманик, направен със сода, усукан и беше много вкусен. Записах си рецептата, но преди да я направя , я изгубих. А жената, която го беше направила почина. бих се радвала, ако някой сподели такава рецепта.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте,
      Досега не съм попадала на подобна рецепта, но ще поразпитам.

      Изтриване
    2. Здравейте отново :)
      Открихме рецепта, благодарение на Елеонора Каманарова.
      Надявам се да е това, което търсите. Ето я:
      " 1 кофичка кисело мляко, 2 яйца, 3 супени лъжици оцет, 4 супени лъжици олио, 1 ч.л. сол, 1 ч.л. захар, ½ ч.л. сода, брашно –около 350 гр-.,сирене – 200 гр. В брашното се прави кладенче и се слага киселото мляко, 1 яйце и белтъка на второто (жълтъка е за намазване), оцета, олиото, солта и захарта. Това се поомесва и се добавя още брашно. И в него се поръсва още ½ ч.л. сода и натрошеното сирене.. Меси се докато стане средно меко тесто. Почива около 20-30 мин. Разточва се на лист не много дебел и се поръсва по желание с още сирене. Навива се на руло и се усуква , после на охлюв и в тавичка - В СТУДЕНА ФУРНА включва се на 160 градуса. След около 5 – 10 минути трябва вече да е леко бухнал се намазва с жълтъка, после се увеличава на 180* за още около 15- 20 минути."

      Изтриване
  17. Първо ме грабна снимката и после ме впечатли безупречната Ви граматика по родния ни език.
    Много благодаря за вкусната питка и за подробно написаната рецепта.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря и аз :)
      Старая се, но и аз допускам грешки понякога.
      Радвам се, че питката Ви харесва и че оставихте този коментар.
      Поздрави,
      Илиана

      Изтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...