четвъртък, 3 януари 2019 г.

Руска салата, Снежанка и една питка за разкош


Празниците отминаха и аз отново съм на линия. Днес реших да покажа рецепти за Руска салата, Млечна салата или "Снежанка" и една питка. Всичко това беше част от Новогодишната трапеза у дома. Не мислех да пиша публикация за руската салата и снежанката, нито пък за питката. Но читател ме помоли да споделя как съм направила питката и да не е самотна тази рецепта, реших да споделя и другите две в една публикация.
Сигурно няма дом, в който да не е хапвана руска салата. Аз приготвям много рядко, защото половинът не обича такъв тип бъркани салати, но пък ето - сега се отчитам и с двете. И се възползвам да си напиша рецептите, че кой знае кога пак ще направя :) Иначе в миналото колко продукти съм нарязала... за безброй руски салати в огромни количества :) Все на мен се падаше тая чест.  Ама така се учи човек. Това е положението.
Сега ви предлагам рецептата с количества, които харесвам аз. Винаги може да намалите или увеличите нещо по ваш вкус. Аз харесвам руската салата със сварени моркови, макар да мога да я ям и с кисели, но повече ми допада варианта със сварени. Но вие можете да ги замените, ако решите.

Руска салата

4 яйца
4-5 средни картофа
2 големи моркова
1/2 буркан кисели краставички
1 ч.ч. грах от консерва или пък сварен замразен за по-добър цвят
300 г шунка, пушено филе или шпек
300 г майонеза
сол на вкус
и тайната при мен - малко сок от киселите краставички



Яйцата се сваряват твърди :)
Картофите и морковите се измиват и  също се варят.
Грахът и краставичките се отцеждат от излишната течност.
Яйцата и картофите се обелват. Морковите също се обелват, защото след като се сварят, имат една тънка ципа, която е неприятна.
Сега следва голямото рязане. Хубаво е картофите, морковите и яйцата да се нарежат на малки и почти еднакви кубчета.
Краставичките се режат на максимално ситно.
Шунката (Аз използвам пушено филе, защото дъщеря ми не яде шунка или шпек, но вие сложете това, което обичате. Аз бих сложила шпек :) също се реже на малки кубчета.
В голяяяма купа или тенджера се изсипват всички продукти. Прибавя се майонезата и малко сол и мноого хубаво се обърква всичко. Накрая се налива малко сок от киселите краставички. Така, че да стане свежа салатата, без да се разводнява много. Разбърква се и се прибира на студено да престои поне няколко часа преди консумация.


Млечна салата "Снежанка"

На времето не  обичах много салата "Снежанка", защото майка ми я правеше с кисели краставички и слагаше чесън. Е, друго си е да си готвиш сам и да си правиш всичко по твой вкус :) Рецептата за Снежанката е проста и много лесна. Стига да имате предварително изцедено кисело мляко. Пък и да нямате, лесно можете да си направите.
Ще ви кажа как аз си цедя млякото. Единия вариант е, ако използвате купено мляко в кофичка, да надупчите капачката с игла на много места и да обърнете кофичките над някакъв съд, в който течността да изтича. Оставете около 7-8 часа и ще имате много добре изцедено мляко. Другия вариант е да постелите ситен гевгир с два пласта качествена кухненска хартия и да изсипете млякото вътре. Отгоре покрийте с още един пласт хартия и забравете някъде млякото да се изцежда.



За рецептата за Млечна салата "Снежанка" са ви необходими:

500 г цедено кисело мляко
1 краставица
5-6 стръкчета копър
1 ч.л. добре стрит сух копър
скилидка чесън или чесън на прах 
1-2 с.л зехтин или олио (може и 3)
сол

Краставицата се нарязва на ситни кубчета. Понякога след като я нарежа, я изцеждам леко, защото ми се е случвало много да се разводни сместа после. Смесва се с посоленото и добре разбъркано кисело мляко. Прибавя се сухия копър, наситнения копър и  чесъна. Разбърква се.
На мен ми харесва да добавя и 2-3 лъжици зехтин.
Салатата се прибира в хладилник да престои няколко часа преди сервиране.
По желание се поръсва със смлени или счукани орехи. Много добре става, ако орехите са запечени. 


Ето я и питката.

Продукти:

250 мл прясно мляко
6 с.л. кисело мляко
1 яйце и 1 белтък
7 с.л. олио
1 к.л. сол
2 с.л. захар
30 г прясна мая
около 700 г брашно

1 жълтък за намазване
30 г краве масло



В топлото прясно мляко се зазтваря маята със захарта. Добавят се 3-4 с.л. брашно и всичко се разбърква. Оставя се да шупне. Брашното се пресява и в него се прави кладенче. Слагат се всички изброени продукти и се изсипва втасалата мая. Замесва се меко и нелепнещо тесто. Покрива се с чиста кърпа и се оставя да втаса.
След като тестото е втасало, се отделя едно малко топченце от него за украса на питката.
След това се отделя около 1/4 от тестото, която се оформя на топка и леко се притиска с длан. Поставя се в средата на застлана с хартия и леко намазнена тава. Останалото тесто се разделя на топчета - при мен 8 в този случай. Подреждат се около голямата топка.
Питката се намазва с разбития с 2-3 капки олио и 1 ч.л. вода жълтък.
Взима се отделеното в началото топче тесто и се доомесва с още малко брашно. От него се правят фигурки, с които се украсява питката.
Така приготвената питка се поставя да се пече без фурната да е загрята предварително.
Включете ферната на 180 градуса и печете до готовност. Ако се запече бързо отгоре, покрийте с парче хартия и продължете да печете на 170 градуса до готовност.




6 коментара:

  1. Не всяка мая се разтваря със захар. Трябва да се чете упътването. ЧНГ 2019!

    ОтговорИзтриване
  2. Или,
    аз правя снежанката задължително с орехи, но се впечатлих от начините за отцеждане на млякото.Обикновено го правя с тензух в гевгир.А руската салата у дома я правим със сурови жълтъци и лимонов сок, но задължително ползвам моркови и червени пиперки от туршия за по - киселичък вкус.Чудесни салати, правих снежанка по празниците.А питката е страхотна.
    Поздрави и ЧЕСТИТА НОВА 2019 година ! ДА Е МИРНА, ЗДРАВА И БЛАГОДАТНА !

    ОтговорИзтриване
  3. Честита Нова Година, Ели!
    Да е здрава, мирна и плодородна!
    И вариант с тензух е добре :) Добрият стар тензух винаги върши работа :)

    ОтговорИзтриване
  4. Ил, чудесна публикация: традиционна, класическа, примамваща и прекрасно поднесена! Най- те обичам, защото краставицата я режеш на кубчета, а не я стържеш❤. Това ми е болното място - всички около мен искат настъргана краставица в снежанката и таратор, а аз умирам за кубчета! Прекрасна си, както винаги! Целувки ❤!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Хех :) Сонче, благодаря ти!
      И аз предпочитам краставицата на кубчета :) Но да си призная честно, през лятото често ме домързява да я режа и я стържа с робота по бързата процедура. Ми така де, всеки ден таратор... то ми писва от рязане. :D

      Изтриване
  5. Чудесна е питката, Илианка! А руската салата и Снежанката са си класика за НГ - празниците, на кой както му харесват.

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...