събота, 4 ноември 2017 г.

Панагюрски тутманик


Обичам стари рецепти, които носят българския дух. Винаги с удоволствие ги преглеждам и приготвям, когато имам възможност. Смятам, че е добре да се съхраняват традициите ни и се радвам, че макар и по нищожен начин, мога да спомогна за това, приготвяйки и споделяйки такива рецепти.
За първи път видях панагюрски тутманик, показан от Тошко Поптолев и веднага се влюбих в него. Нали е тестеничко :D как да не ми хареса?!? Панагюрският тутманик прилича малко на нашата наложена баница, но и се различава доста от нея. Оформянето му е интересно, а и начинът на изпичане, предложен от Тошко също е много добър, защото идея си нямате каква прекрасна хрупкава долна коричка си има :)
Трябва да знаете, че панагюрски тутманик се прави без мая в тестото. То е обикновено, като за баница. Доколкото разбрах, някои му казват стрелчански или пък брациговски, но става въпрос все за едно и също печиво. 
Приготвянето му не ми отне кой знае колко време и беше доста лесно. От замесването на тестото през оформянето и изпичането отне два часа. 

Продукти:

за тестото:
1 кг брашно (аз използвах за баница)
500 мл хладка вода
1 ч.л. сол
1 с.л. олио
1 с.л. оцет

и още:

125 г краве масло
100 мл олио

около 300 г сирене





Маслото се смесва с олиото и се загрява, докато маслото се стопи. Оставя се да се охлади леко. През това време от изброените продукти за тестото се замесва тесто. Разделя се на 10 части, които се оформят на топчета. Топчетата се поставят в тава, в която е изсипано маслото с олиото, като се омазват хубаво в маслената смес. Оставят се да престоят около 20 минути.
След това се взима първата топка и се разтегля на възможно най-тънка кора. Поръсва се с около 2 с.л. от маслото, в което почива останалото тесто и със сирене. Кората се сгъва на пакет и се оставя настрана.
Взима се втората топка, разтегля се, полива се с мазнина и се поръсва със сирене. Взима се първия оформен пакет и се поставя в средата на разтеглената кора и тази кора се затваря като пакет върху първия. По същия начин се постъпва и с останалите кори. Получава се пакетче в пакетче в пакет в пакет в пакетище :D


Може да застелите тавата, в която ще печете с хартия за печене, както съветва Тошко, но аз избрах да намажа тавата добре с мазнина и да поставя директно панагюрския тутманик, защото без хартия се образува още по-хубава коричка. 
След като се сложи в тавата, тестото се притиска леко, като се разстила така, че да заеме цялата тава. 
Отгоре се намазва с останалото масло с олио, а ако не е останало от него, се поръсва добре с парченца масло. Важно е да има повече мазнизнина, за да се изпече добре и да не остане клисав. 
Слага се да се пече в загрята фурна на 200 градуса, като първите 20 минути се пече само отдолу,  а после печката се включва и отгоре. Пече се, докато се зачерви много хубаво.
След като леко се зачерви отгоре, аз го покрих с хартия и го доопекох с нея, защото ме беше страх да не изгори отгоре, а да остане суров вътре.
Като се извади от фурната, се поръсва леко с вода и се покрива с чиста кърпа. 
Послушах съвета на Тошко и не го ядохме горещ, а изчакахме да поизстине. 

Тъй като снимките на Тошко не излизат в горния линк, си позволявам да ги пусна от тази връзка, защото са стъпка по стъпка и можете да се ориентирате лесно. http://www.liveinternet.ru/users/eva_nikolova/post336178594/



18 коментара:

  1. Една дума: Струхотен! С две думи: Много апетитен!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А като се залее с мед.... чудесия!

      Изтриване
    2. Ех пак ме уцели в сърцето Ил!Тези почивни дни заминаха, но следващите......ще се прави! Поздрави сърдечни!

      Изтриване
  2. Неустоим...разкошен, по мой вкус-
    много ми харесва, записвам го и аз.
    Благодаря, Илианка и прекрасна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  3. Или,
    чудесно оформен, интересен тутманик.Бях срещала подобно оформление някъде, но не си спомням точно къде.Ще го пробвам задължително, наближават толкова много зимни дни и празници.Аз пека кексовете по подобен начин - 20 минути отдолу и 20 минути само отгоре.Така наистина става чудесно печивото.
    Поздрави и лека и спорна нова седмица !

    ОтговорИзтриване
  4. за да е истински панагюрски тутманик се слага и 3-та мазнина ,свинска мас!

    ОтговорИзтриване
  5. Най-вкусният тутманик! Наречен е Панагюрски, но не е само Панагюрски! Всички селца наоколо приготвят точно по този начин тутманика - ухаещ, неустоим и незабравим! За празник и за делник! Напомнящ ни за детството и уюта на бащиния дом, за отрудените майчини ръце, приготвили с любов тази вкусотия!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Точно така. В близките селища около Панагюрище също се прави тутманик по този начин.Някога са слагали и свинска мас, но сега, предимно с масло и олио.

      Изтриване
  6. И както ме подсети моя приятелка, този тутманик не се реже с нож, а се разчупва с ръце!

    ОтговорИзтриване
  7. Много апетитна рецепта и чудесно описан. Аз го направих 2 пъти, но се наложи да добавя доста повече вода, понеже 500 мл на 1 кг брашно е май възмалко. При мен тестото е тези пропорции стана твърдо, сухо, на корички и разредих с още 300-400 мл вода. Което пък доведе до огромно тесто като за половин Панагюрище, та добавях и още сирене. Според мен водата 500 мл си е ок, а брашното трябва да е, колкото водата поема за средно твърдо тесто, за ориентация - 600 до 700 гр

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Много зависи и от брашното. Аз съм написала 1 кг, защото като съм го правила, ми е отишло толкова. Обаче, когато меся, аз не слагам цялото количество брашно предварително, защото всеки път поема различно количество. Първо слагам половината от посоченото брашно, след това добавям по малко и измесвам докато поеме, после пак брашно и пак измесвам и така, докато тестото ми хареса.
      Препоръчвам да процедирате по този начин.Но водата сложете цялата.
      Успех!

      Изтриване
  8. Баба ми е родом от Мухово и правеше този тутманик. Много вкусен и характерен за този край на България.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Наистина е много вкусен!

      Изтриване
    2. Наистина е много типичен за района. Винаги се приготвя на важни събития и хубави, и лоши.

      Изтриване
  9. Баба ми го правеше с разтопена мас.
    Благодаря за рецептата!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че съм полезна :) И аз благодаря!

      Изтриване
  10. Супер е! Баба ми в Бургас правеше същия, но тя е от село Юнаците, до Пазарджик. Чудя се дали и там правят такива по принцип или семейството има жилка и малко по от север :) Чиста кулинарна археология/генеалогия... жалко, че вече няма кого да попитам от това поколение :/

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...