неделя, 23 юли 2017 г.

Сладко от френско грозде



Приятелството ми с френското грозде е вече дългогодишно. Спомням си, когато бях дете, на село имаше в една къща до дувара. Много обичах да ме водят там и докато баба и дядо се занимаваха с други неща, аз прекарвах дълго време до храста и сладко си похапвах, нищо че вкусът на френското грозде е доста тръпчив. Явно ми е харесвал. После продадоха тази къща и последва дълга раздяла с френското грозде за мен, останах си само със спомена. Доста години по-късно пак опитах, но количеството беше минимално. Обаче тази година добро другарче ми донесе цели три пъти порядъчни количества и успях да похапна свежо, да замразя, че и сладко да направя. Сърдечно благодаря!

А рецептата за сладко от френско грозде е проста. Изключвам момента с чистенето - изприщих се 15 пъти, докато го почистя, а като си представя, че има рецепти, в които съветват да се махват и семенцата с игла... това не е за мен :)
Добре е да знаете, че за да направите сладкото, ще ви отиде повече захар, отколкото с други плодове. Има рецепти, в които препоръчват съотношение 2:1 в полза на захарта. Аз чак дотам не стигнах, но сложих повече захар от 1:1. Друго, което искам да кажа предварително е, че френското грозде съдържа пектин и не е нужно да го сварявате прекалено гъсто, защото то ще се желира впоследствие.

Пиша рецептата с количествата, с които разполагах аз. Лесно можете да намерите съотношението, ако имате различно количество плод.



Продукти:

1,3 кг френско грозде
1,8 кг захар
600 мл вода
1 ч.л. лимонена киселина

Плодовете се почистват от чепките и измиват старателно. Изсипват се в тенджера. Поръсват се със захарта и е добре да се оставят на хладно за 3-4 часа. Но ако нямате време, можете да го направите и веднага. За разлика от други плодове, докато френското грозде престоява, поръсено със захар, няма да си пусне почти никакъв сок. Затова е необходимо да се налее вода.
Плодовете и захарта се заливат с водата и се разбъркват. Тенджерата се слага на котлона и сладкото се вари на слаб огън, като се отпенва постоянно и периодично се разбърква. Варенето продължава докато достигне необходимата гъстота. Предполагам почти всички знаят - като капнете върху порцеланова чинийка от сладкото, капката трябва да се запазва, а не да се разтича.
В този момент се добавя лимонената киселина и се вари още 3 минути.

Насипва се горещо в чисти, сухи и затоплени бурканчета със суха лъжица.

Бурканчетата се затварят и се обръщат надолу с капачките, докато изстинат напълно.

2 коментара:

  1. Или, чудно е, точно на филийката! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  2. Страхотни летни предложения, Илианка,
    но с това изкушение ме плени... неустоим разкош!
    Благодаря и поздрави за теб!

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...