събота, 11 май 2019 г.

Пържени питки


Когато преди години чух за Пържени питки, много се изненадах. Не ми бяха известни.Оказа се, че в някои краища на България наричат мекиците пържени питки. В нашия край им казваме мекици, но пък и пържените питки ми харесват като наименование, защото си носят традициите на регионите, в които живеят много други хора и аз нямам нищо против това :)

В блога имам рецепти за мекици, но днес представям рецептата за Пържени питки, която видях при Джемма и която ми стана много интересна. Тестото е с мая и сода и за разлика от другите рецепти, които съм приготвяла, тези могат да се пържат веднага след замесването, което си е супер, защото отнемат по-малко време и могат да се приготвят по-бързо за гладни хора :)
Друго, което бих искала да кажа, преди да напиша продуктите е, че не съм разтваряла маята в течност предварително и не съм я активирала, както обикновено правя. Просто я натроших в кладенчето и изсипах всички останали продукти. И още - и киселото мляко, и яйцата ми бяха току-що извадени от хладилника. Не съм ги държала на стайна температура да се топлят. :)  И пак станаха чудесни тези пържени питки.



Продукти:

2 яйца
1 кофичка кисело мляко (400г)
1 с.л. сол
1 с.л. захар
1 ч.л. сода бикарбонат
1 кубче прясна мая
1/2 к.ч. олио
около 1 кт брашно

Брашното се пресява и в него се прави кладенче. Натрошава се маята. Содата се шупва в киселото мляко и се изсипва. Добавят се солта, захарта и олиото. Слагат се и яйцата. Меси се меко и нелепнещо тесто. Не оставяйте тестото прекалено меко и лепкаво, защото после ще ви бъде трудно с раздърпването на питките. Ако е необходимо, добавете малко повече брашно.

По отношение на брашното, както вероятно знаете, едно тесто може да поеме повече или по-малко брашно. Много си зависи от самото брашно и от големината на яйцата в случая.
А скоро другарче сподели в нашата група във Фейсбук за случай, в който хлябът е поел почти едно към едно вода и брашно. На практика това прави почти невъзможно да се каже точно колко брашно ще поеме вашето тесто. Но нека това не ви обърква. Месете смело.
Споделяла съм и друг път как процедира аз. Изсипвам първо половината от посоченото в рецепта количество, добавям всички останали продукти и започвам да разбърквам. После добавям по мъничко брашно към тестото и меся, докато видя, че твърдостта ми харесва.

След това отклонение, продължаваме към рецептата :)

След като се замеси тестото, се разделя на 24 части.
Не е нужно тестото да втасва, питките могат да се пържат веднага. При мен в случая престоя около 20 минути, защото трябваше спешно да свърша нещо друго.  Всяка част от тестото се оформя на топче.
Може да приготвите пържените питки със сирене или без сирене. По желание. У нас винаги има желаещи за двата вида, така че аз обикновено правя и от двата вида.

Ако ще правите питките без сирене, разтеглете топчетата на кръгли тънки питки и изпържете в повече загрята мазнина на 3/4 от мощността на котлона.
Ако ще ги правите със сирене, разтеглете питката, поставете сирене в едната страна, прегънете и с пръсти притиснете отстрани. Изпържете по същия начин.

Да ви е сладко!



1 коментар:

  1. Спомен от детството са тези питки Или.Баба ми често приготвяше, а ние днес все набързо приготвяме по нещичко и много рядко в днешно време ги правим.Чудесни са.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...