вторник, 31 август 2010 г.

Питка Цвете

Отдавна не бях правила питка. А това хладно време като че ми шепнеше в ухото, че вече е време точно за тази питка. От доста време съм хвърлила око на този вид оформяне. Много момичета са правили питката по този начин и затова ми е трудно да посоча източник. Ще ви кажа как я направих аз. Промених тестото, което е най-често срещано с различните предложения. Експериментирах. Никога не бях правила подобно досега. Но за моя голяма изненада се получи много хубаво, пухкаво и мекичко тесто. Реших да сложа и шарена сол, за да стане по-вкусно и интересно.

Продукти:

300 мл прясно мляко
200 г заквасена сметана
2 яйца + 1 белтък1 ч.л. захар
1 с.л. сол
1 кубче мая
50 г масло
около 750 г брашно
маково семе
1 жълтък за намазване

Маята се разтваря с половината от топлото мляко. Прибавят се захарта, солта и малко брашно - да стане на кашичка. Оставя се да втаса - трябва да хване шапка. През това време се разбиват яйцата и белтъкът леко и се смесват с останалото мляко и сметаната. Разбърква се добре. Маята се изсипва при яйцата и се разбърква. Добавя се брашно, докато се получи много гъста кажа. Прехвърля се в подходящ за месене съд и се меси меко тесто. Оставя се да втаса.Когато тестото е втасало, се разделя на две части - едната да е малко по-голяма от другата. От по-голямата част се отделя една топка, която ще бъде в средата на питката. След това всяка част се разделя по на три и се оформят питки. Първо се взимат трите по-големи питки. Разточва се първата - с диаметър около 25 см. Поставя се върху хартия за печене или директно върху намазана тава и се намазва с разтопено масло. Аз ръсих и с шарена сол върху маслото. След това - втората и пак се маже с масло и шарена сол. Точи се третата и се поставя най-горе. Тестото се разрязва на 8 триъгълника - като за торта, но без да се стига до края. Триъгълниците внимателно се обръщат назад, като по средата остава отвор.



Сега идва ред на останалите питки, които се разточват и мажат по същия начин, но този път диаметърът е по-малък - около 18 см. Те се поставят в дупката, която е останала по средата. Отново се разрязват на 8 триъгълника, които като се обърнат трябва да се падат между другите триcгълници. В средата се поставя отделената в началото питка. Оставя се да втаса. Маже се с разбит с малко мляко и олио жълтък, поръсва се с мак и се слага да се пече. Аз никога не слагам да пека пити в загрята фурна. Винаги в студена.

15 коментара:

  1. Оуууу, прелестен дизайн на питка, възхитена съм!

    ОтговорИзтриване
  2. Разкошна питка си направила Илианка !
    Поздрави .

    ОтговорИзтриване
  3. Това вече си е майсторлък!
    Страхотна е!

    ОтговорИзтриване
  4. Забравих да те питам, дали оставяш някои части ненамазани, а други мажеш отгоре, за да се получи така красиво разноцветна погачата - с по-тъмни и по-светли участъци?

    ОтговорИзтриване
  5. Благодаря ви, момичета!

    Лети, всичко намазах отгоре равномерно. Но при печенето се получи такъв ефект.
    Наистина питката е много ефектна, а се прави много лесно :)

    ОтговорИзтриване
  6. Tek kelime ile MUHTEŞEM. Ellerinize sağlık. Çok beğendim.

    Saygılar.

    ОтговорИзтриване
  7. Чудесна питка си направила, Илианка!
    Направо ми идва да си счупя едно от препечените листенца! :)

    Поздрави и много усмивки :-)

    ОтговорИзтриване
  8. Поздравления и от мен. Много ми хареса. И не само тази питка, благодаря за чудесното представяне от където черпя своите кулинарни идеи, благодаря!Е, не стават толкова отлични, но получавам одобрението на семейството, това е много важно за мен.
    Слънчева неделя, бъдете здрава!
    Недка Арабаджиева

    ОтговорИзтриване
  9. Здравейте, Илияна. Възхищавам се на прекрасните питки, които правите и от тях се двъхнових и аз да правя. Питка Цвете освен, че е много красива е и невероятно вкусна по мнение на всички на които съм я правила. Но моля за помощ. Правила съм я поне 5-6 пъти, но никога не мога да постигна ефекта долните листенца да останат острички. Опитвала съм и в големи тави, и в плитки, винаги питката се надува, придобива формата на тавата и става равна отстрани. Моля те обясни ми как и в каква тава я печеш, за да се запази формата и. Благодаря предварително. Усмихнат ден. Яна

    ОтговорИзтриване
  10. Здравейте, Яна :)
    Благодаря за прекрасните думи!
    За да се запази питката я пека в голямата тава на фурната, която е застлана с хартия за печене за по-лесно изваждане. Няма голяма тайна, просто тавата трябва да е по-голяма. Ако нямате такава голяма тава, опитайте да намалите малко дозата на тестото.
    Поздрави и хубава вечер!
    Илиана

    ОтговорИзтриване
  11. Всъщност друго нещо, което ми хрумва е, че тестото може да е много меко и да се разлива. Можете да пробвате да замесите тестото по-твърдо, за проба. Засега това се сещам, ако има още нещо, ще пиша пак.

    ОтговорИзтриване
  12. Благодаря за бързия отговор. Ще опитам в тавата на фурната, макар тя да е правоъгълна, но пък е плитка без странични стени и ще докладвам за резултата. Всичко добро. Яна

    ОтговорИзтриване
  13. Не е нужно тавата да е кръгла за тази питка, нито да е дълбока. Стига да е достатъчно голяма :)
    Ще очаквам отзиви :)

    ОтговорИзтриване
  14. Най любимата и лесна питка Слънце

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...