четвъртък, 28 декември 2017 г.

Вита баница с тиква и точени кори


Баницата с тиква и точени кори е част от моите детски спомени. Поредното парченце от спомени :) Едната ми баба правеше само точени баници, а другата само дърпани. Не знам защо никоя не правеше и двата вида, но хубавото е, че аз мога да правя и двете. До съвсем скоро разточването на хубави тънки кори за баница ми се струваше като нещо, на което няма никога да се науча. Така е като не съм се научила от баба, когато е трябвало... Е, оказа се, че и сама мога да го направя много добре и то без някой да ме учи. Явно не съм си вярвала достатъчно.
Та баба Станка, която правеше точените баници, правеше освен баница със сирене и баница с тиква. Обикновено, когато се събирахме всички за празници, приготвяше две тиквени баници - едната с канела, а другата без. Да угоди за всички вкусове :)
Сега аз я приготвям с канела, но тя може и да се пропусне, ако не обичате този вкус.
Освен това по желание можете да добавите счукани орехи.
Аз ги пропуснах и направих баницата в чист вид със сурова тиква - така, както си спомням, че баба я правеше.



Продукти:

За тестото:

300 мл топла вода
1 ч.л. оцет
2 с.л. олио
1 ч.л. сол
около 500-600 г брашно за замесване (аз използвам брашно за баница)
и още брашно за разточване

още:

около 600-800 г тиква (зависи колко богат пълнеж обичате)
8 с.л. олио
захар на вкус
1 с.л. канела (може по-малко или повече)



От посочените продукти за тестото се омесва меко, гладко и нелепнещо тесто. Разделя се на 4 части, които се оформят на топки. Поставят се в наръсена с брашно тава, покриват се с кърпа и се оставят да си починат минимум 20 минути.
През това врече тиквата се почиства и се настъргва на ситно ренде. Всяка тиква има различна сладост, а и всеки има свой вкус, така че захарта и канелата, които се добавят към настърганата тиква са на вкус. Разбъркват се. Някои тикви пускат много течност, други по-малко. За приготвянето на баница с тиква и точени кори е по-добре да отцедите течността, за да не стане много клисава баницата.

Всяко топче се разточва на тънка кора, като се ръси постоянно с брашно, за да не залепва. Поръсва се с 1/4 от тиквата  и с 2 с.л. олио, хубаво върху цялата кора и се завива на рехаво руло. След това първата кора се свива на охлюв и се слага в намазана с олио тава по средата.
Останалите кори се навиват наоколо. Оформената баница се намазва много леко с олио, като внимавайте да не натискате при намазването, защото ще се сплеска.
Пече се до златисто в загрята фурна на 180  градуса. По средата на печенето може да я покриете с хартия, за да не загори.
След като се извади от фурната, се оставя хубаво да се охлади и се поръсва обилно с пудра захар.

Да ви е сладко!





1 коментар:

  1. Браво, Илианка, че си подобрила резултата и от двете ти баби.
    Моите само точеха, но аз не се научих от тях, след доста години опитах сама.
    Аз също имам спомен за баница със сурова тиква, така я правя и аз, макар с готови кори.

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...