неделя, 12 януари 2020 г.

Жестоката вита дърпана баница на Ирма


Рядко слагам гръмки заглавия на рецептите си, но витата дърпана баница на Ирма наистина има самочувствие с покритие. Преди няколко дни се ровех нещо в блоговете и си припомних тази рецепта. Толкова апетитна ми се стори, че не мирясах, докато не я направих. Ама то имало защо да не ми дава мира тази рецепта за вита дърпана баница. Казвам ви, невероятна се получи. Дърпана баница с такива нежни, чак копринени кори не съм приготвяла. Тук да се разбира, че корите са като копринени след изпичането на баницата. Едновременно с това има прекрасна лека коричка и цялостното усещане е за една изключителна хапка. А вкусният пълнеж от сирене тотално довършва сетивата.
Сигурно толкова поетично описание за дърпана баница никога не съм правила, но наистина съм много впечатлена, а аз доста баници досега съм опитала.

Нямах време да снимам стъпка по стъпка, но Ирма се е постарала и в нейната публикация можете да разгледате снимки, ако имате нужда от това.

Тъй като нейната рецепта е с 1 кг брашно, а за мен това количество е твърде голямо, аз намалих продуктите и приготвих една голяма вита баница в тава с диаметър 35 см.

Продукти:

за тестото:

300 мл студена вода
около 600 г брашно (аз използвах брашно за баница и ми отидоха точно 600 г)
1 равна с. л. сол
1 с.л. оцет
1 с.л. олио

за оформяне на корите

60 г краве масло
25 мл олио
4 с.л. брашно (пълни)

за пълнежа

400 г сирене
3 яйца
1/2 ч.ч. кисело мляко

още около 20 г масло за поръсване



Брашното се пресява и в него се прави кладенче.
В него се изсипват водата, солта, олиото и оцета. Замесва се гладко и еластично тесто, което не бива да лепне и се оформи хубава гладка топка.
Тестото се разделя на две части, които се оформят на фитили. Всеки фитил се нарязва на 6 равни части. Получават се общо 12 парчета тесто.
Всяко парченце се оформя на хубаво топче върху добре намаслена повърхност. Топчетата трябва да са напълно гладки.
Оставят се да почиват около 15 минути завити с кърпа. След това се натискат с длан, за да се сплескат на малки плоски питки и отново се оставят да починат около 10 минути.
През това време маслото и олиото се смесват и се разтопяват. Към тях се добавя брашното. Трябва да се получи каша, която капе на едри парцали, а не да тече. Ако е необходимо, добавете още мъничко брашно.
Взимат се една питка. Във средата й се поставя  1 с.л. от брашняната смес. Покрива се с друга питка, като краищата много старателно се слепват с пръсти. Трябва да имате 6 готови за дърпане питки, които се завиват с кърпа, за да не изсъхват. (Тук е добре да кажа, че от брашняната смес ще остане и това е най-хубавото, защото после ще се използва в баницата.)

Тавата за печене се намазва хубаво с мазнина по дъното и стените. Пак казвам, аз пекох в тава с диаметър 35 см и баницата се побра идеално, без да й е тясно и да се намачква. Не препоръчвам да печете в по-малка тава.

Сиренето се натрошава и се смесва с яйцата и киселото мляко. Разбърква се хубаво.

Необходима ви е по-голяма повърхност за дърпане, затова препоръчвам да използвате кухненската маса. Повърхността, на която ще дърпате се намазва хубаво с мазнина - при мен с олио. Поставя се една питка и се разточва с точилка внимателно, толкова, колкото можете да разточите. След това започва дърпането на кората. Изтънява се първо в средата и постепенно към краищата. Хубаво е корите да не се късат, но и да се скъсат, няма да дойде края на света. Не е драматично, не се тревожете. Корите се раздърпват максимално, така че да станат прозрачни и както се казва, да се чете вестник през тях.



Готовата кора се напръсква с остатъка от мазнината с брашното и после се ръси от сиренето с яйцата. Навива се внимателно, като се стараете да не мачкате много корите, а съвсем леко да навивате. След това от краищата се изрязва по около 1 см и така завитите рула се поставят в подготвената тава, като се завива баницата на охлюв. Внимавайте да не навивате прекалено плътно, защото баницата няма да се получи добре, ако е много плътно завита.
По същия начин се процедира и с останалите кори. Така приготвената баница се напръсква с остатъка от брашняната смес (ако имате още останала) и се поръсва с парченца краве масло.
Пече се в силно загрята фурна на 220 градуса около 15 минути или до готовност. Трябва да има хубава златиста коричка (при мен стана малко по-препечена, но не се оплаквам от това).
След като се извади от фурната, баницата веднага се напръсква с малко вода и се покрива с чиста кърпа, за да омекне около 15 минути.

Това е. Жестока е наистина тази баница и препоръчвам да се понацапате и да я направите на вашите близки. Сигурна съм, че заслужават :)
На мен ми отне точно 2 часа от замесването до изпичането, така че не губете време.
Аз я обичам с чаша зелева чорба (хаха, детски спомени), но иначе върви чудесно с айрянче, бозичка, компот и даже чай.
Да ви е сладко!


7 коментара:

  1. Илианкаа, наистина изглежда неустоимо вкусна! Колкото и клиширано да звучи. Ще я приготвя скоро, когато намеря с кого да я споделя, че ако съм сама ще стане страшно!

    ОтговорИзтриване
  2. Не се търпите и двете, ей! Подстрекателки!

    ОтговорИзтриване
  3. Или,
    баба ми беше голям майстор на баниците.Сега обаче вече няма кой да ги прави, а и да ги консумира, защото избягваме изделията от бяло брашно.Но наистина е голямо количество 1 кг.брашно.Сигурно се получават 2 тави с баници.Изглежда прекрасно, а моята баба ги печеше в пещ навремето.Много вкусни баници се получават.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
  4. Леле, как само е навита! И каква коричка! А щом ти гръмогласно твърдиш, че е жестока, си представям вълшебния и вкус! Ох, това задължително ще се прави и у дома! Прекрасна баница, Ил❤!

    ОтговорИзтриване
  5. Правилно си написала, Иле, жестока баница! Баба не ме е научила нито да меся, нито да дърпам баница, но с твоите и на Ирма насоки дано се получи :)
    Поздравления! ... и голяма си подстрекателка ... ще омажа масата, че чак и кухнята :)

    ОтговорИзтриване
  6. Перфектна! Браво, Ил! Сега ще прескоча и при Ирма;)

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...